Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41487
ORCID: | http://orcid.org/0009-0001-0085-9945 |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D |
Alternate title (s): | Modeling Archimedes Polyhedra Via Cinema 4D |
Author: | Ramos, João Barbosa |
First Advisor: | Miranda, Aldicio José |
First member of the Committee: | Rezende, Germano Abud de |
Second member of the Committee: | Santana, Hellen Monção de Carvalho |
Summary: | O Cinema 4D é um software de criação 3D que abrange a modelagem, animação, texturização e renderização de objetos. O objetivo é apresentar uma breve introdução de modelagem 3D com o Cinema 4D e usar essa ferramenta para modelar Poliedros de Arquimedes. Esses poliedros pertencem a uma classe especial de sólidos tridimensionais convexos, nomeados em homenagem ao matemático grego Arquimedes. As faces desses poliedros são polígonos regulares de mais de um tipo e existem apenas treze deles. Para modelar esses poliedros, primeiro é preciso fazer um estudo sobre suas propriedades geométricas e métodos de construções a partir de outros poliedros regulares e adaptar essas medidas às ferramentas do software. O Cinema 4D oferece uma abordagem versátil e flexível para explorar formas matemáticas geométricas interessantes, pois possui ferramentas avançadas de modelagem poligonal. |
Abstract: | Cinema 4D is 3D creation software that encludes modeling, animation, texturing, and rendering of objects. The objective is to provide a brief introduction to 3D modeling with Cinema 4D and to utilize this tool for modeling Archimedean Polyhedra. These polyhedra belong to a special class of convex three-dimensional solids, named after the Greek mathematician Archimedes. The faces of these polyhedra consist of regular polygons of more than one type, and there are only thirteen of them. To model these polyhedra, it is first necessary to conduct a study on their geometric properties and construction methods based on other regular polyhedra, and then adapt these measurements to the software tools. Cinema 4D offers a versatile and flexible approach to exploring interesting geometric mathematical shapes with its advanced polygonal modeling tools. |
Keywords: | Geometria euclidiana Euclidean geometry Sólidos de Platão Plato’s Solids Sólidos de Arquimedes Archimedes’ Solids Cinema 4D Modelagem 3D 3D Modeling |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
Subject: | Matemática |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Matemática (Mestrado Profissional) |
Quote: | RAMOS, João Barbosa. Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D. 2024. 109 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41487 |
Date of defense: | 25-Apr-2024 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Matemática (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ModelagemPoliedrosArquimedes.pdf | Dissertação | 24.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.